Záněty nosních dutin

Zánětu vedlejších nosních dutin, k němuž dochází při zástavě odtoku hlenu, říkají odborníci sinusitida. Sinusy tvoří čtyři párové dutiny v kosti lebky umístěné nad očima, za lícními kostmi, po stranách nosu a za nosními dutinami. Jsou vystlány sliznicí produkující hlen, který se úzkými průduchy dostává do nosních dutin…

Za normálních okolností činnost dutin vůbec nevnímáme, ale při infekci nosní sliznice dochází k větší tvorbě hlenu a zduření sliznic, které může spojení mezi sinusy a nosem ucpat; to vede k hromadění hlenu v dutinách, jejich infikování a zánětu, který se projevuje tlakem v postižené dutině, bolestmi hlavy a často i zvýšenými teplotami.

Rýma: větší riziko pro malé děti než pro dospělé

Problémem malých dětí je rychlé rozšíření zánětu do dolních cest dýchacích a velká pravděpodobnost dalších komplikací. Proto je pro malé dítě rýma nebezpečnejší než pro dospělého člověka. Oslabený organismus je při rýmě víc náchylný k sekundární infekci, než tomu bývá při zánětu středního ucha, bronchitidě či zápalu plic. Mezi příznaky patří neustupující teploty, silný kašel,  bolesti v krku, bolesti ucha, hustý zelenožlutý výtok z nosu a nezlepšující se zdravotní stav po prvních třech dnech od prochladnutí. Proto je mimořádně důležité, aby děťátko mělo čistý nos a aby se mu hleny nehromadily a nestékaly do nosohltanu.

Sinusitida aneb zánět nosních dutin

Zánětlivé onemocnění obyčejně nastupuje jako komplikace akutní rýmy, hlavně dojde-li k silnému otoku nosní sliznice a k nedostatečnému odstranění nosního sekretu. Právě tehdy může nastat uzavření vývodů nosních dutin a to bývá ráj pro množící se bakterie.

Sliznice nosních dutin je stejná jako sliznice nosu, takže zánět probíhá vždycky současně –  jak na sliznici nosu, tak na sliznici nosních dutin. Zpočátku se objevuje rýma, jež má virový základ. Pokud se ale nepostaráme o dostatečné ventilování nosních dutin a otok sliznice je příliš velký, imunitní systém prvotní virovou infekci nezlikviduje. Tehdy se pomalu virové onemocnění mění na bakteriální a zánětem může postihnout jednu nebo víc nosních dutin.

„Sinusitida může ale vzniknout i při úrazu (zavlečení infekce přímo zvenčí) anebo po vniknutí cizího tělesa do nosu – což je specifické hlavně pro dětský věk. Po vniknutí dochází k otoku sliznice nosu, což se obvykle projeví opět jako rýma, při níž děťátku teče z nosu… Následně při vyšetření zjistíme, že dítě sice trpí sinusitidou, ale původcem bylo cizí těleso – například hrášek, kulička atd. Tedy malé vdechnuté předměty, které způsobily otok sliznice a namnožení bakterií,“ vysvětluje otorinolaryngoložka MUDr. Edita Hlavačková.

Projevy sinusitidy jsou podobné jako při rýmě, ale intenzivnější, když se průběh rýmy začne komplikovat – po dvou až třech dnech se přidají teploty a změní se barva sekretu vytékajícího z nosu. Ten se zakalí a zbarví do žlutozelena, popřípadě se přidruží výraznější, často jen jednostranné, bolesti hlavy. Tyto komplikace by neměly být podceňovány – objeví-li se, je třeba vyhledat odborníka.

Diagnostika zánětu nosních dutin

„Diagnostika se odvíjí  od věku dítěte, v případě malého miminka nejsou ještě nosní dutiny vyvinuté a zánět probíhá na sliznici nosohltanu, takže nelze hovořit o zápalu dutin, spíš jde o zánět nosohltanu. Větší děti a dospělé – hlavně tehdy, je-li diagnóza nejasná anebo se stav navzdory komplexní léčbě nezlepšuje – odesíláme na RTG vyšetření,“ říká MUDr. Edita Hlavačková.

Léčba sinusitidy spočívá:
  1. v podávání dekongestivních nosních kapek (tj. kapek na uvolňování průchodnosti nosních dutin),
  2. v podávání antibiotik nejen lokálně, ale rovněž celkově,
  3. u starších dětí a dospělých – i navzdory tomu, že nejsou alergici – v podávaní antihistaminik (pro léčebný efekt samotného antihistaminika, které dokáže zmírnit otok, snížit sekreci a navodit změněnou tvorbu hlenů z hustých a lepkavých na vodnaté),
  4. v podpůrné léčbě: několikrát denně je potřeba vyčistit sliznici a zvlhčit ji pomocí roztoků mořské vody či Vincentky,
  5. ve výplaších nosních dutin. Tato forma léčby ale bývá doporučována jen starším dětem a dospělým v případě, že se stav nezlepšuje a nález se opírá o RTG vyšetření – z něhož je patrné, že dutiny jsou plné hnisu. Výplachy jsou aplikovány v případě, že selhaly veškeré výše zmíněné body léčby.
Opakované sinusitidy

„Větší pravděpodobnost, že se zánět nosních dutin bude opakovat, bývá při deformaci nosní přepážky. Při jejím vybočení do strany, ale i v případě, jde-li o výrůstky z nosní přepážky, které tlačí na boční stěnu nosní dutiny, tehdy i u jinak zdravého pacienta často dochází k otokům a zánětům sliznice nosu a nosních dutin. Pokud se toto opakuje hodně často, pak ORL odborník obyčejně navrhne operativní odstranění příčiny (od osmnáctého roku věku). U dětí bývá častou příčinou opakovaných zápalů nosních dutin i zvětšená nosohltanová mandle. Pokud konzervativní léčba nevede ke zlepšení stavu a infekce se stále opakují, navrhneme adenotomii – tedy odstranění nosohltanové mandle.

Důležité je, abychom zmínili také pacienty s alergickou rýmou, kteří nejsou ani sledovaní ani léčení v odborných ambulancích. Tito pacienti mají sliznici změněnou anatomicky i funkčně. Regenerační a imunologické  schopnosti takové sliznice jsou jiné než u léčených či zdravých jedinců, takže v jejich případě bývá průběh onemocnění zdlouhavější, tito pacienti mívají komplikovanější příznaky, onemocnění se u nich také častěji opakuje. V takových případech pacientům doporučujeme, aby absolvovali  imunologicko-alergologické vyšetření a aby při potvrzení diagnózy alergie dodržovali doporučenou léčbu,“ uzavírá své povídání otorinolaryngoložka MUDr. Edita Hlavačková.

Tip

Paranazální dutiny jsou vzduchem vyplněné dutiny nacházející se v různých kostech obličeje. Jsou umístěny za čelní kostí, nad nosem a pod očima. Zánět nejčastěji postihuje čichové dutiny, které se nacházejí mezi očima, nebo čelistní dutiny v lícních kostech.